Onderzoek naar overlast Waeles

Mede op verzoek van de dorpsraad Nieuw-Vennep komt er een onderzoek naar de overlast van Waeles Foundry.  "Jarenlang klagen niet alleen bewoners in de Bosstraat over een misselijkmakende stank, die vaak gepaard gaat met een metaalachtige smaak in de mond, maar ook op de Hoofdweg en andere plekken in het dorp is de lucht vaak niet te harden".
Ook zijn de bewoners van de Bosstraat de ongewenste ijzerdeeltjes uitstoot van enkele jaren geleden niet vergeten.
"Op ons verzoek komt er een groot onafhankelijk onderzoek,” aldus onze voorzitter Martijn Schouten. Een deel van Nieuw-Vennep klaagt al lange tijd over vieze lucht. In een artikel van Frans Tol in het Witte Weekblad deed de voorzitter van de bewonerscommissie Bosstraat, Frans der Maden, nog in augustus zijn beklag.

Geen reactie
Een zgn. inductie oven zoals Waeles gebruikt
 "Ondanks een actieve betrokkenheid van bewoners en andere betrokkenen is er ondertussen niets gebeurd, zelfs niet nagedane beloftes door Waeles tijdens bewonersbijeenkomsten.
Hoog tijd om daarom de krachten te bundelen tussen de breed gedragen dorpsraad van Nieuw-Vennep, de directie van de Boshoeve en Bewoners Commissie Bosstraat.
Als dorpsraad  zijn we in de materie gedoken en hebben via de Wet Openbaarheid van Bestuur geprobeerd de problemen in kaart te krijgen. Wat komt er uit die pijp van Waeles? Niemand kon het ons exact vertellen. Wat zijn de gevolgen voor de volksgezondheid?  Uit gesprekken met het bedrijf blijkt dat externe communicatie geen prioriteit heeft. We hebben daarna wethouder Sedee gevraagd om een onafhankelijk onderzoek, om een betere controle op handhaving en te zorgen voor een goede communicatie met de bewoners.

Onafhankelijk onderzoek
Een onafhankelijk onderzoek is enkele weken geleden toegezegd, maar de uitkomst laat volgens Schouten nog wel even op zich wachten. "Je zit zo op een termijn van zes maanden, de GGD heeft het druk met corona. Als blijkt dat de lucht schadelijk is willen we uiteraard snelle actie, maar we sturen niet aan op sluiting van het bedrijf”.

Waeles Foundry is een kleine ijzergieterij die sinds 1965 is gevestigd op het huidige Kverneland terrein met een eigen ingang aan de Oosterdreef.  Er werken  zo’n 150 mensen en ze verwerken volgens de Waeles website jaarlijks 7.500 ton metaal. Waeles maakt voor truck-, motor- en de agrarische sector hoogwaardige gietijzeren componenten.

De omgevingsdienst (OD NZKG ) heeft in 2020 al een speciale pagina gemaakt over geurklachten in Nieuw-Vennep.
"Vanuit het oostelijk deel van Nieuw Vennep ontvangt de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) meldingen over geuroverlast. Bewoners vermoeden dat de bedrijven Waeles en Kverneland hiervoor grotendeels verantwoordelijk zijn.
Op een speciale  pagina geeft de OD NZKG antwoord op de meest gestelde vragen.
Heeft u een klacht over geur?
Bel dan met de OD NZKG via tel (088) 567 0200 (tijdens kantooruren) of meld deze via ons klachtenformulier!”,  zo staat op de OD NZKG website vermeld.

De Dorpsraad roept iedereen op om bij geur-metaalsmaak klachten dit te melden bij de Omgevingsdienst via deze link.
Op deze manier wordt het probleem nog zichtbaarder voor alle betrokkenen.

NBeen hoogoven smelt ijzererts om ijzer van te maken, een ijzergieterij smelt ijzer om er producten van te kunnen maken. Waeles maakt gebruik van elektrische oven.